Fra den 1. oktober 2015 kan private forbrugere indbringe klager vedrørende tvister med vandværket for:
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Klagemuligheden gælder nu kun for private forbrugere. Det forventes, at også virksomheder senere får ret at benytte denne klagemulighed. Klageadgangen er fastsat i kapitel 5 i Lov om alternativ tvistløsning i forbrugerklager. Lov nr. 524. (Forforbrugerklageloven)
Indgiver kunden en klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, skal kunden betale 100 kr. Hvis dette ikke resulterer i en mindelig løsning ved mediation (mægling) kan kunden klage til Forbrugerklagenævnet. Dette koster kunden 400 kr. De 400 kr. tilbagebetales, hvis kunden får medhold.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan fastsætte beløbsmæssige over- og undergrænser m.v. for størrelsen på det omtvistede beløb, som betingelse for indbringelse af klager.
Læs nærmere herom på www.forbrug.dk.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan kontaktes på 4171 5000.